Her bir bujiye son derece güçlü bir elektrik darbesi iletmeyi kolaylaştıran bir elektrik sistemine ateşleme sistemi denir. Ateşleme bobininden bujiye kadar yüksek voltaj akımı sağlar.
Üreticiler ateşleme sistemlerini özellikle kıvılcım ateşlemeli (SI) motorlarda kullanırlar . Bunun nedeni, hava-yakıt karışımını ateşlemek için bujiyi kullanmalarıdır. Hava-yakıt karışımını ateşlemek için benzinli motorda çalışır. Bununla birlikte, bir dizel motorun ateşleme bobinine ihtiyacı YOKTUR.
Ateşleme Sistemleri Çeşitleri:
Üreticiler araçlarda farklı ateşleme sistemleri kullanırlar. İlk tip, kıvılcımı tetikleyen ‘temas kesici’ mekanizma ile birlikte gelir. Daha önceki nesil araçlarda bu tip ateşleme sistemi kullanılıyordu.
Araba Atesleme Sistemi Nasil Calisir?
Ateşleme Sistemi Devresi
İkinci tip ‘kesicisiz’ veya ‘temassız’ ateşlemedir. Bunda, üreticiler bir anahtarlama cihazı olarak bir optik alıcı veya elektronik transistör kullanırlar. Bu, modern arabalarda bulabileceğiniz en yaygın ateşleme sistemi türüdür.
Üçüncü tip kondansatör deşarj ateşlemesidir . Bu teknolojide, kondansatör aniden içinde depolanan enerjiyi bir bobin aracılığıyla serbest bırakır. Ayrıca, geleneksel ateşlemenin çalışmayabileceği düşük koşullarda kıvılcım üretme yeteneğine de sahiptir. CDI aynı zamanda emisyon kontrol düzenlemelerine uyum sağlamaya da yardımcı olur. Sağladığı çeşitli faydalar nedeniyle modern otomobillerde ve motosikletlerde standart bir özellik haline geldi.
Ateşleme Sisteminin Bileşenleri:
Geleneksel Ateşleme Sistemi aşağıdaki parçalardan oluşur.
Kontak anahtarı
Ateşleme bobini
Distribütör
Yüksek Gerilim Kabloları
Bujiler
Çalışma:
Geleneksel ateşleme sistemi, birincil ve ikincil olmak üzere iki set devre/sargıdan oluşur. Akü, kontak kesici noktalarından ateşleme bobinine 12 volt akım sağlar. Birincil sargıları şarj eder ve ayrıca bobinin çekirdeğini mıknatıslar. Ancak, ikincil sargı birincil sargıya elektriksel olarak BAĞLI DEĞİLDİR. Bir ucu topraklanmıştır ve diğer ucu, ağır yalıtımlı bir kablodan dağıtıcı kapağına geçer. Kontak anahtarını açtığınızda, akım birincil sargıdan temas noktalarından toprağa (toprağa) geçer.
Dönen kam, distribütörün motor tarafından tahrik edilen tahrik miline takılıdır. Tahrik mili döndüğünde, kamı döndürür. Kam, hareketli kesici kolu ittiğinde, oturduğu yerden kalkar. Böylece teması keser. Kontaklar kopar kırılmaz sekonder sargıyı 20.000-25.000 volt civarında yüksek gerilim akımı ile indükler.
Bu yüksek gerilim akımı daha sonra yüksek gerilim kablosundan geçerek dağıtım kapağının tepesine ulaşır. Distribütör kapağı, distribütörün tahrik miline oturur ve tahrik miline doğru döner. Bunu yaparken her bir bujiye karşılık gelen yüksek gerilim kabloları ile hizalanır. Mühendisler, tahrik milinin motorla hizalanmasını, kam loblarının her bir silindirin sıkıştırma stroku sonunda temas noktalarını açacağı şekilde tasarlarlar. Ardından, yüksek voltaj akımı, kıvılcımı oluşturan ilgili bujiye geçer.
Elektronik Ateşleme Sistemi:
Elektronik Ateşleme, önceki nesil araçlarda kullanılan elektromekanik bileşenlerin yerini alan elektronik kontroller kullanır. Elektrik darbelerini oluşturur ve hava-yakıt karışımını ateşlemek için bujilere sağlar . Elektronik Ateşleme, eski sistemle aynı elektromekanik parçaları KULLANMAZ. Bununla birlikte, bujilere elektrik impulsları gönderen ve böylece yakıtı ateşleyen bir elektronik anahtarlama cihazı kullanır . Elektronik ateşleme ayrıca doğru ateşleme zamanlamasını koruma yeteneğine de sahiptir. Ve aynı zamanda sabit bir yüksek akım çıkışı verir.
Avantajlar:
Elektronik ateşleme sistemleri daha verimlidir. Ayrıca eski mekanik olarak kontrol edilen sistemlerden daha yüksek motor beygir gücü seviyelerini desteklerler. Bu sistemin en önemli avantajı mekanik kontrollü olmaktan ziyade devre tabanlı olmasıdır. Sensörler , elektrik anahtarları ve transistörler kullanarak elektrik akımının akışını doğru ve güvenilir bir şekilde kontrol eder . Bu sistemler aynı zamanda oldukça dayanıklıdır.
Elektronik Ateşleme bobini
Böylece Elektronik Ateşleme sistemi, mekanik olarak dönen dağıtıcı kafadan her bakımdan daha iyidir. Yüksek hassasiyeti sayesinde motordaki hava-yakıt karışımının tam olarak yanmasına yardımcı olur. Böylece daha iyi yakıt ekonomisi ve daha düşük emisyon sağlar . Ayrıca elektronik kontrol kullanan birçok sistemi destekler. Denso , ateşleme sistemlerinin önde gelen üreticilerinden biridir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder